Online cursus Begeleiding bij ADHD - Zesdaagse online cursus
Starttijd15:00 - 17:00 uur
Prijs cursus€ 799,- ex. 21% BTW
Live of on-demand
- Afhankelijk van de richtlijnen van je kwaliteitsregister, kun je ervoor kiezen om de cursus tijdens de looptijd in zijn geheel on-demand te volgen via onze beveiligde leeromgeving. Als je voor deze optie kiest, geef dit dan aan in het opmerkingenveld bij je inschrijving.
- Zie ook onze vraag- en antwoordpagina servicepunt 5. Hoe werkt een zesdaagse online cursus?
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is een stoornis die zich kenmerkt door problemen met aandacht, hyperactiviteit en impulsiviteit.
ADHD is een term voor afleidbaarheid, concentratieproblemen, onrust en impulsiviteit. We weten niet wat de precieze oorzaken zijn en deze kunnen per persoon verschillen. ADHD heeft invloed op schoolprestaties, werk en sociale relaties, omdat deze problemen een onderdeel zijn van de ADHD. De diagnose ADHD kan pas gesteld worden als iemand daadwerkelijk problemen ondervindt in het functioneren op school, op het werk en/of in sociale relaties.
Deze cursus biedt hulpverleners en leerkrachten een diepgaand inzicht in ADHD en praktische strategieën voor dagelijkse toepassing. De online sessies richten zich op het creëren van een inclusieve omgeving en bevorderen het psychisch en emotioneel welzijn van (jonge) mensen met ADHD. Ze bieden handreikingen in omgaan met aandachtsproblemen en bijkomende aandoeningen, hoe executieve functies te versterken en het succes van individuen met ADHD te vergroten. Daarnaast biedt de cursus waardevolle inzichten in de uitdagingen die ouders ervaren, wat de ondersteuning aan hen kan verbeteren. Ervaringsdeskundigen en experts leveren een integraal perspectief, waardoor deelnemers een bredere kijk op ADHD-begeleiding krijgen.
De cursus bestaat uit zes interactieve online bijeenkomsten van 2 uur.
Van al ons aanbod op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief!
Voor wie?
Deze online cursus is bedoeld voor professionals die met cliënten, leerlingen en gezinssystemen werken en vanuit dat perspectief te maken hebben met (jonge) mensen met ADHD en hun ouders. Te denken valt aan jeugdzorgwerkers,(ortho)pedagogen, psychologen, pedagogisch medewerkers, cliëntbeheleiders, gezinsbegeleiders, onderwijsadviseurs, ouder- en gezinscoaches, docenten, intern- en ambulant begeleiders, (school-) maatschappelijk werkers, etc.
Werk- en denkniveau: HBO / Universitair.
Wat leer je?
- ADHD als gedragskenmerk in plaats van medische diagnose
- Identificeren van andachtsproblematiek en hoe hiermee om te gaan
- Herkenning en impact van gebrekkige executieve functies bij jonge mensen met ADHD
- Begrip en hantereing van bijkomende problematiek
- Uitdagingen en successen in het leven van mensen met ADHD
- Begrijpen en stimuleren van de impact van ADHD op het leerproces en gedrag in de klas
Programma
Maandag 3 februari 2025 van 15.00 - 17.00 uur
Onderwerp: ADHD als gedragskenmerk in plaats van diagnose
Docent: Prof. Dr. Laura Batstra - [Rijksuniversiteit Groningen]
Leerdoelen:
- Begrijpen van ADHD als gedragskenmerk in plaats van een medische diagnose
- Inzicht in de implicaties van deze benadering voor diagnostiek en behandeling
- Verkennen van alternatieve benaderingen voor het ondersteunen van mensen met ADHD-kenmerken
- Discussiëren over de voor- en nadelen van het vaststellen van de classificatie ADHD
----
Maandag 17 februari 2025 van 19.00 uur - 21.00 uur
Onderwerp: Aandachtsproblematiek bij ADHD
Docent: Prof. Dr. Stefan van der Stigchel - [Universiteit Utrecht]
Leerdoelen:
- Identificeren van de verschillende soorten aandachtsproblemen die voorkomen bij ADHD
- Begrijpen van de cognitieve processen die betrokken zijn bij aandachtsproblematiek
- Toepassen van strategieën en technieken om aandachtsproblemen bij ADHD te verbeteren
- Evalueren van de effectiviteit van verschillende benaderingen om aandachtsproblemen te behandelen
----
Maandag 24 februari 2025 van 19.00 uur - 21.00 uur
Onderwerp: Begrijpen van ADHD gedrag
Docent: Dr. Sebastiaan Dovis - [Youz]
Leerdoelen:
- Inzicht in de belangrijkste verklaringsmodellen voor ADHD gedrag (focus op executief functioneren en een afwijkende gevoeligheid voor bekrachtiging)
- Begrijpen hoe problemen in executief functioneren en een afwijkende gevoeligheid voor bekrachtiging impact kunnen hebben op het dagelijks leven van mensen met ADHD
- Praktische handvatten om hier beter mee om te kunnen gaan
----
Maandag 10 maart 2025 van 19.00 uur - 21.00 uur
Onderwerp: ADHD en comorbide problematiek
Docent: Giel Vaessen - Kink in de Kabel
Leerdoelen:
- Begrijpen van de vaak voorkomende comorbide aandoeningen bij ADHD, zoals oppositionele gedragsproblemen/ gedragsstoornissen of angst en depressie
- Leren hoe comorbide problematiek de diagnose en behandeling / begeleiding van ADHD beïnvloedt
- Inzichten in de oorzaak van deze comorbide problemen, de overlap en differentiatie in symptomatologie
- Handvatten voor een alledaags toepasbare gedifferentieerde aanpak van ADHD en de bijkomende problemen
----
Maandag 17 maart 2025 van 19.00 uur - 21.00 uur
Onderwerp: Leven met ADHD
Docent: Drs. Arno de Poorter - [Hulp bij ADHD]
Leerdoelen:
- Verkennen van de dagelijkse uitdagingen en successen van mensen die leven met ADHD
- Begrijpen van de impact van ADHD op verschillende levensdomeinen, zoals werk, relaties, en vrije tijd
- Ontwikkelen van copingstrategieën en vaardigheden om beter om te gaan met ADHD in het dagelijks leven
- Leren van ervaringsdeskundigen en delen van persoonlijke ervaringen
----
Maandag 24 maart 2025 van 19.00 uur - 21.00 uur
Onderwerp: ADHD in de klas
Docent: Sjoerd Verheijden Msc. - [Bureau Wolters]
Leerdoelen:
- Begrijpen van de impact van ADHD op het leerproces en het gedrag in de klas
- Identificeren van effectieve onderwijsmethoden en interventies voor leerlingen met ADHD
- Ontwikkelen van aanpassingen en strategieën om een inclusieve leeromgeving te creëren
- Evalueren van de rol van leerkrachten en schoolpersoneel in de ondersteuning van leerlingen met ADHD
Studiebelasting
De studiebelasting bedraagt 13 uren inclusief thuisopdracht.
Toetsing / examinering / certificering
Deze online-cursus vindt plaats via zoom - meeting (anoniem, privacy gegarandeerd), waarbij een thuisopdracht (take-home-toets) deel uitmaakt van het programma.
Succesvolle voltooiing van de totale cursus leidt tot het certificaat "Inzicht en begeleiding bij ADHD" en bijschrijving van de aan deze cursus toegekende registerpunten in je kwaliteitsregister.
Accreditatie
SKJ - jeugd- en gezinsprofessionals in de categorie formeel leren - cursus
In behandeling
NIP K&J / NVO-OG
In behandeling
Registerplein
In behandeling
Prijs
Het cursusgeld bedraagt €799,- ex. BTW. Hierbij is inbegrepen:
- Deelname aan 6 interactieve, online bijeenkomsten van 2 uur per bijeenkomst via ZOOM, gegeven door een cursusteam van zeer ervaren en deskundige docenten
- Aanvullende informatie, links en de hand-outs van de presentaties van de docenten
- Deelname aan de afsluitende opdracht die je van thuis uit maakt
- Certificaat "Inzicht en begeleiding bij ADHD" en bijschrijving van registerpunten na succesvolle afronding
Als je ervoor kiest om direct online te betalen, dan krijg je € 50,00 korting op je aanmelding.
Aanmelding
Aanmelden kan via het online inschrijfformulier. Wacht niet te lang, want vol is vol!